سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری مایه دوری از خداوند است که به سرپیچی کردنها نیرو می بخشد؛ پس شکمهایتان را پر نکنید که نورحکمت در سینه هایتان خاموش می شود [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
kashantour
 
کاشان شکوه هزاره ها

 

درباره کاشان 

 

موقعیت جغراقیایی و تقسیمات کشوری :

کاشان با مساحت حدود 2100 هکتار از شمال به دریاچه نمک و شهرستان گرمسار، از شمال غربـی بـه قـم،از مشـرق بـه اردستـان، از جنـوب بـه نطنـز و میمه و از مغرب به دلیجان محدود است. این شهر دارای مختصات جغرافیایی 51 درجه و 27 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 59 دقیقـه عـرض شمـالـی است و هر چند شمال شرقی و مشرق آنرا کویر احاطه کرده اما از سوی غرب و جنوب در جوار کوههای سر به فلک کشیده ای قراردارد که دنبالـه سلسلـه جبال مرکزی ایران هستند. این رشته کوهها دارای قلل مرتفعی هستند که مهم ترین و بلندترین آنها کوه کرکس به ارتفاع 3898 متر در نزدیکی نطنـز قد بر افراشته است. قلل دیگر عبارتند از قله نیاسر با ارتفاع 3600 و کوه هفت کتل به بلندای 3003 متر. آبهایی که از این کـوهسـار بـه طـرف دامنـه های شمال و شرق جریان می یابند، بخشی از اراضی کاشان و حومه را مشروب می سازند. از مهمترین این چشمه سارها، چشمه فیـن اسـت کـه در دامنـه کوه دندانه و هفت کتل ظاهر می شود. افزون بر آن فین علیا و فین سفلی به وسیله آب آن مشروب می شود، روستاهای دیگر نیـز از آب ایـن چشمـه بهره مند می شوند. در دوره پهلوی ، کاشان به استان مرکزی ملحق شـد و از سـال 1355 تـا کنون یکی از شهرهای معتبر و بزرگ استان اصفهان است.

 

راه های ارتباطی کاشان:

کاشان درتمامی ادوار تاریخ به علت واقع بودن بر سر راه های تجاری و ارتباطی اهمیت ویژه ای داشته است. زمانی در کنار جاده ابریشـم واقـع بـوده کـه در رونق و آبادانی اش سهم ویژه ای داشته و اینک بر سر شاهراه بسیار مهمی قرار دارد که پایتخت را به شهرهای جنوبی کشـور ارتبـاط مـی دهـد. ایـن شاهراه کاشان را از سویی به قم و تهران و از سوی دیگر به شهرهای جنوبی کشور همچون نـاییـن، یـزد، کـرمـان، بنـدر عبـاس و ... مـربـوط مـی سـازد. بـا تکمیل بزرگراه قم-اصفهان این ارتباط سهل الوصول تر شده و همچنین کاشان با قرار گرفتن در مسیر راه آهن تهران ـ اصفهان و تهران ـ یزد و کرمـان ، توسعه و گسترش اقتصادی افزونتری یافته است .

 

 

آب و هوا:

منطقه کاشان از جنوب و غرب در محاصره سلسله جبال مرکزی ایران قرار گرفته است و آبادیهای دامنه این کوهستان عمومـاً دارای آب و هـوایـی لطیـف و معتدل هستند ولی از جانب شمال شرق که به شوره زارهای کویر مرکزی ایران اتصال می یابد، هوای آن به تـدریـح خشـک و سـوزان مـی شـود و آب و هوا در بخش جلگه ای کاشان گرم و خشک می شود. گرمای هوا در کاشان در تابستان از مرز 40 درجه سانتیگراد هم می گذرد. به بیان دیگر آب و هوای کاشان مانند سایر شهر های مرکزی ایران نسبت به پستی و بلندی متغیر است. افزون بر آن بادهای محلی نیز از عوامل مؤثردر آب و هوای منطقه به شمـار می آیند. به همین جهت مناطق جلگه های تحت تأثیر بادهای شمال و بادهای شهریاری از شمال غربی و مناطق کوهستانـی مـی وزد و بـاعـث لطـافـت هـوا در کوهپایه های قمصر و نیاسر و قهرود می شود. کاشان در پهنه اقلیمی با زمستانهـای نسبتـاً سـرد و تـابستـانهـای گـرم و خشـک قـرار گـرفتـه اسـت. وزش بادهای کویری که از بامداد تا شامگاه جریان دارد، موجب حرارت وخشکی هواست و از شام تا بام که نسیم خنکی از جهت کوهستان جریان پیدا می کنـد، باعث تعدیل هوای منطقه می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده توسط babazadeh 93/7/16:: 12:25 عصر     |     () نظر