سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمند در زباله دان، از گفتگوی با نادانان بر پشتیهای زربفات بهتر است . [امام کاظم علیه السلام]
kashantour
 
محتشم کاشانی

محتشم کاشانی :

کمال الدین علی فرزند خواجه میر احمد از شعرای عصر صفویه تولد در سال 905 ه. ق

از معروفترین شاعران مرثیه سرای ایران او فنون شاعری را نزد صوتی استرابادی اموخت . او قصاید را با سبک قدما و غزلیات را به سبک جامی و وحشی که به سبک عراقی نزدیک است می ساخت و مهارت خود را در ساخت غزل های شور انگیز و عاشقانه نشان داد .

گرچه در جوانی اشعار ذوقی و قصیده مدحی و غزل می گفت ولی به توصیه و تشویق شاه طهماسب و احساسات مذهبی  تشییع در دربار اشعاری مبنی بر ذکر مصائب و سختی ها و وقایع دینی و خلاصه مرثیه پرداخت . او در گفتن ماده تاریخ نیز مهارت داشت از جمله شش رباعی در تاریخ جلوس شاه اسماعیل دوم

شاگردان :

 تقی محمد حسین , صرفی ساروجی , وحشتی جوشقانی , حسرتی کاشانی , خصالی کاشانی

اثار:

 شیبیه , شبابیه , هبائیه , رسالیه جلالیه , نقل عشاق , ضروریات و معمیات که توسط تقی محمد حسین تنظیم شد

وفات :

 

در ربیع الاول سال 996 ه . ق در سن 91 سالگی در کاشان


نوشته شده توسط babazadeh 93/9/20:: 4:28 عصر     |     () نظر
 
ابشار نیاسر

 

ابشار نیاسر :

ابشار نیاسر از چشمه تالار ( اسکندریه ) واقع در کنار چهار طاقی سرچشمه می گیرد , به گونه ای که دو سوم اب چشمه به سمت ابشار و از انجا به دشت های نیاسر و یک سو به محله نو می رود . در ضمن اب جاری شده از ابشار به بعضی از مزرعه های اطراف ازجمله مزرعه خاتون , دولت اباد , سیف اباد و یرقون هم می رسد . قبلا این اب به سمت مزرعه سور اباد هم می رفت ولی بعلت کم شدن اب چشمه دسترسی این مزرعه به اب منتفی شد . ابی که از ابشار پایین می ریزد در فصل پاییز به کمترین مقدار می رسد و در فصل زمستان به بیشترین مقدار . از بقایای خزه های قدیمی و ابراهه های موجود و همچنین گفته های اهالی محلی مشخص می شود که مسیر اب در قدیم عوض شده است . به دلیل پدیده های انحلال سنگ اهک توسط جریان های زیر زمینی و گذشت سالهای دراز بافتی بسیار زیبا و چشم نواز مانند استالاکتیت و استالاکمیت در بدنه سنگ های کوه ابشار به وجود امده که می توان از انها برای جذب گردشگر استفاده کرد . سنگی که ابراهه ابشار در ان ایجاد شده و سنگ های که کوه را تشکیل می دهند از نوع سنگ های اهکی و رسوبی است . در محیط ابشار درختانی از جمله بید شیرین , بید تلخ,  نارون یا پشه , ون یا زبان گنجشک , توت بی دانه توت مشرونی,  انجیر و مورشد کرده اند . چند درخت کهن و قطور توت و بید هم در پایین ابشار وجود داشته که بعلت خطر وارد کردن اسیبهای احتمالی به حمام و اسیاب سال ها پیش انها را قطع کرده اند .  از گیاهان دارویی محل ابشار نیاسر می توان این موارد را نام برد : پر سیاووش برای سینه درد و سر درد , علف شوره برای کمر درد و سر درد , خیار بوته ماریا هندونه مار  برای پا درد . در قدیم پزشکان محلی از گرد سنگی که ابراهه روی ان به وجود امده است به عنوان مرحمی برای زخم استفاده می کردند و یکی از دلایل استفاده خنک بودن ان است . 

 

 


نوشته شده توسط babazadeh 93/8/8:: 9:34 صبح     |     () نظر
<      1   2